vasael.ir

کد خبر: ۱۵۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۳ - 08 February 2020

معرفی پایان‌نامه | رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی از منظر فقه

وسائل ـ به لحاظ فقهی، حکم رفتار حمایتی دولت اسلامی نسبت به جوامع اسلامی وجوب است، از این رو رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی نسبت به اقلیت‌های قومی و مذهبی و سازمان‌های آزادی بخش و دولت‌های مسلمان تحت ستم واجب است.

به گزارش خبرنگار وسائل، امروزه در سطح جهان و در افکارمعرفی پایان‌نامه | رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی از منظر فقه عمومی از طریق رسانه های تصویری و شنیداری و روز نامه ها و  مقاله ها و کتاب های دیجتالی، اسلام مساوی با خشونت و جنگ و خونریزی معرفی شده است.  این تصویر نادرست از اسلام در تعارض آشکار با اسلام است. زیرا اسلام دین رحمت است و پیامبر صلی الله علیه و آله به تعبیر قرآن  رحمة للعالمین است.

با این حال، امروزه اسلام که لازمه منطقی باور به آن حمایت از انسان و حقوق بشر است در سطح جهان در میان اکثر مردمان جهان همچنان ناشناخته است. از این رو با توجه به بحران انسانی رو به رشد در دنیای غرب و گسترش ظلم و ستم و  نقض حقوق بشر در سطح جهان، تبلیغ اسلام و معرفی درست اسلام اصیل یک ضرورت اساسی است و پرداختن به موضوع رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی و حمایت از ستمدیدگان، به نوعی مرتبط با بحث تبلیغ اسلام است.

فقه اسلامی از ظرفیت های وسیعی در زمینه سیاست، حکومت و بطور خاص از توان پاسخگویی لازم در مورد مسائل مرتبط با سیاست خارجی بهره مند است.

اما در فقه اسلامی در باب سیاست خارجی دولت اسلامی بیشتر به مساله جنگ پرداخته شده است و مباحث مربوط  به موضوع رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی با رویکرد فقهی مورد بحث و تحقیق واقع نشده است. لذا محمدجواد صادقی در رساله دکتری با عنوان «رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی از منظر فقه» رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی؛ ادله و مستندات فقهی آن و گونه ها و راهکارهای آن، آیات و روایات و برخی قواعد فقهی مانند ضرورت و مصلحت و اهم و مهم و قاعده فقهی نفی سبیل را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

اهمیت اصلی قواعد فقهی در این رساله از آن جهت است که این قواعد در واقع مبنای فقهی برای رفتارحمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی است. اما تنها اثبات فقهی رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی کافی نیست و عملیاتی شدن آن مستلزم بررسی گونه های رفتار حمایتی و کشف و تبیین راهکارهای آن است. از این رو در بحث رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی مساله مهم تبیین گونه ها و راهکارهای رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی است.

محمدجواد صادقی در این رساله برای عملیاتی شدن رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی از منظر فقه، به تبیین حمایت فرهنگی، حمایت اجتماعی، حمایت اقتصادی، حمایت سیاسی و حمایت نظامی پرداخته است و در بحث راهکارهای رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی، چند راهکار مشخص مثل تالیف قلوب، احسان، تعان و جهاد بررسی شده است.

رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی نظیر حمایت فرهنگی، حمایت اجتماعی، حمایت اقتصادی، حمایت سیاسی به لحاظ فقهی در چارچوب راهکارهای تألیف قلوب یا احسان و یا تعان و حمایت نظامی به لحاظ فقهی در چارچوب راهکار جهاد بررسی و تبیین شده است.

از مباحث مهم در این رساله بحث اهداف رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی است. بحث اهداف رفتار حمایتی دولت اسلامی مرتبط با مباحث تبلیغ اسلام، تقویت دولت اسلامی و تضعیف دشمن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

 

چکیده:

رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی به اعتبار اصل فقهی اعانه مظلوم و ارتباط آن با مساله تبلیغ اسلام و تقویت دولت اسلامی، موضوع مهم است. در این رساله با بهره گیری از روش فقهی و با شیوه کتابخانه ای به این موضوع پرداخته شده است. مساله مطرح در این رساله این است که رفتار حمایتی در سیاست خارجی دولت اسلامی چیست و گونه ها و راهکارهای آن کدامند و چه اهداف و پیامدهای را در سیاست خارجی دولت اسلامی به دنبال دارد؟

با توجه به آیات و روایات و سیره، رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی به لحاظ فقهی، از قواعد فقهی است و در مفهوم اعانه مظلوم جای می گیرد و در بعد اثباتی از مصادیق امر به معروف و در بعد سلبی از مصادیق نهی از منکر شمرده می شود. موضوع رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است. این موضوع از زوایا و ابعاد مختلف قابل بررسی است.

در این رساله به لحاظ گونه شناسی رفتار حمایتی در گونه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی مورد بررسی قرار گرفته است و برای عملیاتی شدن آن به لحاظ فقهی راهکارهای مشخص نظیر تألیف قلوب، احسان، تعاون و جهاد بررسی و تبیین شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد به لحاظ فقهی حکم رفتار حمایتی دولت اسلامی نسبت به جوامع اسلامی وجوب است. از این رو رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی نسبت به اقلیت‌های قومی و مذهبی و سازمان‌های آزادی بخش و دولت‌های مسلمان تحت ستم واجب است.

حکم رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی نسبت به جوامع غیر اسلامی جواز است اما اگر رفتار حمایتی نسبت به جوامع غیر اسلامی دارای مصلحت باشد واجب است. رفتارحمایتی به لحاظ آثار و اهداف خاصیت تبیینی دارد و منجر به اقناع و رضایت می‌گردد و ایجاد نفوذ می‌کند. از این رو رفتارحمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی برخی اهداف نظیر تبلیغ اسلام، جلب مردمان غیرمسلمان به اسلام، تقویت دولت اسلامی، ایجاد ائتلاف‌های مورد نیاز و تضعیف دشمن را موجب می شود.

استاد راهنما: حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی

استاد مشاور: یعقوب علی برجی

دانشگاه: جامعه المصطفی

رشته و سطح: دکترای علوم سیاسی

فهرست این پایان نامه را می توانید از اینجا مشاهده کنید./204/229/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۷:۴۷
طلوع افتاب
۰۶:۱۹:۵۳
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۳۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۸:۳۴
اذان مغرب
۲۰:۰۶:۲۶